Wycieczka szkoleniowa edukatorów leśnych

12. i 13. marca edukatorzy z nadleśnictw zielonogórskich szkolili swój warsztat pracy na terenie LKP "Lasy Warszawskie" i w Centrum Nauki Kopernik.

Wycieczka szkoleniowa pod przewodnictwem Rzecznika Prasowego RDLP w Zielonej Górze pani Olgi Ciemnoczołowskiej rozpoczęła się od wizyty na terenie Nadleśnictwa Celestynów (LKP "Lasy Warszawskie). Zielonogórscy edukatorzy poznali działalność edukacyjną oraz infrastrukturę Centrum Edukacji Leśnej w Celestynowie.

 

Sala edukacyjna CEL w Celestynowie, fot. Paweł Mrowiński

 

Następny etap wycieczki wywarł na wszystkich wielkie wrażenie. Edukatorzy zwiedzili "Niewidzialną Wystawę" w Warszawie.

"...Niewidzialna Wystawa to wyjątkowa interaktywna podróż w niewidzialny świat, podczas której będziesz mógł wypróbować, jak radzić sobie w codziennych sytuacjach bez pomocy wzroku – wyłącznie za pomocą zmysłu słuchu, węchu, równowagi…Niewidzialna Wystawa chce zbliżyć do siebie perspektywy doświadczania jednego świata - osób widzących i niewidomych, a poprzez pozytywne przeżycia nauczyć nas, jak możemy im pomóc oraz jak ich zrozumieć...." (informacje ze strony http://niewidzialna.pl/#)

Doświadczenia zdobyte podczas zajęć z przewodnikami "Niewidzialnej Wystawy" pomogą znaleźć właściwe rozwiązania w pracy edukatorów leśnych z osobami niewidomymi lub słabo widzącymi.

 

Ćwiczenia w poruszaniu się w ciemności, fot. Paweł Mrowiński

 

Trzeci etap wycieczki - zajęcia w Centrum Nauki Kopernik - był nie mniej ekscytujący i wnoszący wiele pomysłów i rozwiązań dotyczących infrastruktury edukacyjnej nadleśnictw oraz nowoczesnych, innowacyjnych metod pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną.

Edukatorzy zwiedzili interaktywne wystawy oraz wzięli udział w warsztacie "Nauka w Puszce: od naukowca do nauczyciela i z powrotem."

"Warsztat ten stanowi okazję do zmierzenia się z własnymi emocjami i zaskakującymi pytaniami, dotyczącymi samej istoty pracy naukowca i nauczyciela.... Choć nie wszystko w tych warsztatach jest łatwe i bezproblemowe, każdy element jest potrzebny, aby wyraźniej podkreślić przesłanie, które w równym stopniu dotyczy nauk przyrodniczych, co humanistycznej refleksji." (informacja ze strony Centrum Nauki Kopernik)

 

Warsztat "Nauka w Puszce" z pracownikami Centrum Nauki Kopernik, fot. Paweł Mrowiński

 

Tekst: Ilona Mrowińska